Thursday, 14 August 2014

Bubur Sum-Sum




ni antara kuih yang sentiasa dapat sambutan hebat di kalangan anak-anak kak ton. sekali buat, biasanya kak ton gandakan jadi 3 adunan tapi air gula tu buat 1 adunan je sebab dapat banyak jugak

tiap kali makan, mesti teringat pada abah yang di kampung sebab ni pun makanan favourite abah. anak-anak pun tau sebab tiap kali makan kak ton pahatkan dalam kepala diorang ni makanan kegemaran atok diorang. bagus ... kekal dalam ingatan diorang

tak payah tunggu hujung minggu pun boleh buat sebab senang je nak membuatnya

 nak minta anak tolong kacau pun bole tapi kena la double hati-hati bila adunan dah start membeku. bila beku dia meletop-letop. takut nanti bila tangan anak melecur kena tepung yang panas, muka kita pulak meletop sebab kena tumbuk dek suami




1/2 cawan tepung beras
1 cawan santan
1/2 cawan air
1/4 sudu garam
sikit pandan paste

masuk semua bahan dalam periuk, ramas ketulan tepung sampai semua lebur. bila dah sebati, pasang api sebab kalau tak pasang api sampai tujuhhari pn tak siap-siap. tutup api bila adunan dah pekat dan meletupLetak dalam bekas, simpan dalam peti ais. 

Air Gula
1/2 cawan gula merah
1/8 cawan gula
1/2 cawan air
1 helai daun pandan, simpulkan

Tenggek semua dalam periuk. Tutup api bila gula dah hancur dan sedikit pekat. Tak payah tunggu dia meletup sebab takkan meletup.

 


pada yang suka makan tepung pelita, badan yang warna hijau tu gini la konsepnya. letak gula kat bawah dia, letak badan ni lepas tu kepala dia dengan santan dan kukus



4 comments:

  1. Salam...
    ini pun antara manisan favourate sy..suka mkn sejuk..sdp lmk santan dgn manis gula melaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.... sedapnya makan time sejuk

      Delete