Wednesday 9 April 2014

Dang Anum



masa dapat surat offer masuk uitm melaka, bukan main happy lagi. terus lompat bintang tujuh puluh kali

ingat lagi, masa tu baru lepas gaduh dengan abang kat tangga pasal taperware air. mak bukak surat, bagitau kat abang yang duk atas tangga. berani dia cakap "lantak le dia". tak de perasaan sungguh kan. tak nampak muka adik dia bukan main gumbira macam menang rumah banglo 1 juta 

masa tu kami hidup cukup-cukap makan je. dari kampung ke kl naik keretapi tidur rumah ayah chik kat cheras. lepas tu dia hantar pulak ke melaka. bayangkan....dengan segala baldi, beg besar ngalahkan tak de kedai wujud kat melaka tu. paling tak boleh lupa,,,,abad beli radio dari sepupu, takut aku boring. sob sob sob, sedih betul bila dikenangkan

first time jauh, sure le macam orang gila. room mate ajak pergi makan pun aku tak nak padahal perut bukan main lapar. terpaksa pasrah, jalan kaki sesorang pegi dewan makan

masa orientasi, aku rasa aku glemer jugak. kak ton le katakan...rambut panjang lepas ponggong sampai senior suruh potong. yei dei, tu trade mark aku hokei, ella giler masa tu

kat kelas pun aku menyendiri sebab aku bukan jenis senang berkawan. muka macam tikus je, moncong tak penah pendek. sekali tu masa subject english, lecturer suh buat lakonan. terbeliak semua orang tengok lakonan aku, over giler tau. huh, baru tau sapa aku yek

bila malam je, mesti call kampung. nangis-nangis nak balik. arwah yang banyak nasihat. terpaksa le telan ailio tanda setuju

1st sem, diri masih suci....result mesti le cantik 

sikit-sikit tanduk keluar. tanduk mencanak-canak keluar masa tinggal kat blok D. Dang Anum keadahnya. punya le nakal, kalah antu raya. antu pun seram dengan geng kitorang

geng pulak dengan anak-anak dan orang gaji warden, puan zaiton

semua orang aku rasa nyampah kat kitorang

kaki bergayut kat tipon. aku tak de boipren, jadi nak ilang boring, call je bomba yang shift malam. hahahahahah, syaiton kan?... bomba pu jadi, janji ada tempat nk bergayut. bomba tu mesti perasan hot bergetah. muka setepek tapi ada student berani ayat. bomba tu tak tau, muka kitorang lagi bertepek-tepek




lepas sorang sorang concur tipon, semua geng kitorang. satu malam tu semua senior kat blok D pakat serbu bilik kitorang. jahanam betul le....korang bayangkan, berpuluh-puluh orang attack kami. semua pun gara-gara tipon kuning. eleh, dengki pulak korang. dah kitorang cantik, mesti le rmai peminat. tu pun tak mampu korang pikir. nasib ada tukang jawab

aku rasa aku cuma kuis-kuis selimut dengan kaki. tak bersalah le kononnya


kitorang tau senior tu bengang pasal kekamcingan kami dengan warden. rumah warden tu dah macam rumah kami je. dengan orang gaji main tuju-tuju tin je. anak-anak diorang pun no hal. siap tengok video lagi. kalau lauk sedap, boleh je makan kat rumah dia

lepas penat layan tipon, panaskan air pas tu masak le maggi. sembang macam orang gila, gelak kuat-kuat. syaiton kan perangai

nak ambil air panas kat water cooler, kena menyeberang bangunan. tak boleh pakai seluar pendek kalau seberang, at least kain. appa susah, capai je kain batik. tutup aurat sangat kan?... ikat kain batik tapi sleeveless. tarik bulu ketiak tu baru tau 



bila buat kajian terperinci, memang aku bersipat antu sejak dari sekolah rendah. apa je yang aku tak buat dulu....harap muka je comel, perangai macam cabuk. bila mak marah, sanggup aku alihkan almari baju ke depan, pas tu nyorok kat belakang almari. macam le seisi rumah tak tau almari dah lari kedudukan. vongok perangai kan. lepas nyorok, kena tarik napas panjang-panjang sebab penat tarik almari 

kawan-kawan semua rasa pelik sebab aku berjaya meng"ayu"kan diri saat ini

harap anak-anak aku tak ikut le prangai aku dulu. ikut je keayuan ibu ye nak



10 comments:

  1. Replies
    1. saja buat byk perenggan, tu yg nmpak byk
      :)

      Delete
  2. memang terserlah kehantuan kau kak ton woi! hahahaha.
    perangai kau ni memang aku dan kawan² ikut dan buat sama, tapi masa tu kami di asrama. bukan di U.


    yang aku tak faham kenapa lompat bintang 7x? ko ada mandrem ke? hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe, ramai yg terjebak jugak

      tu bukan mandrem, tu menurun namanya

      Delete
  3. hahaa!!begitulah ceta nya masa memuda dulu..suka tengok public phone kunen tu..tak jumpa dah sekarang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn harap dpt carik phone. kena buat sendri le jawabnya

      Delete
  4. ohhhh rindunya zaman2 tu kan
    ko baik ngan warden ye
    aku kan blok C
    gitu2 aje ngan ustaz lokman
    tapi selalu bedal cili api belakang rumah dia wat masak megi
    wakakakakakakakakkakaka
    dr zaman sekolah rendah, menengah, itm melaka sampai la shah alam
    semua aku terejal
    tapi kat itm melaka gua plg ayu
    sampai cakoi dan gg terkejut bila kenal gua sekarang
    ko kenal tak cakoi dan gg????
    wkakakakakakakka
    tah la kat itm melaka tu aku terejal kat komsis je
    kat kelas aku pendiam dan tak bercampur sangat
    sebab kawan2 aku byk dari course lain kot
    wakkakakakakkaka
    mungkin juga first time berjauh dari keluarga
    jadi tetiba perangai jadi ayu
    tapi bila aku sambung degree
    wakakkakakakakka
    tak yah cite la
    kang pecah rahsia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku kira ada 4x wakakkakakakakka kau kak.
      memang kelakar sungguh eh.

      Delete
    2. baik smp tido baring dlm rumah dia. orang gaji dia si tam ngorat budak kantin pun kitorang tolong jadi orang tengah.

      haih....sonok jugak time tu. bila ingat2 balik bole senyum sorang2. kenangan sungguh

      Delete