Friday 8 March 2013

Tentukan Harga



Entah hapa punya tajuk, sila la garu-garu kepala sebelum aku ceritakan dengan lebih detail

Aku ni adalah pembuat dan penjual cake, cupcake, chocolate, dessert dan yang seangkatan dengannya

Sila perhatikan betul-betul ayat di atas yek

Aku bukanlah penjual biskut kering, sayur sawi mahupun ubi kentang yang harga memang dah fixed, kalau nak mintak tawar tu dengan harga yang munasabah

ok ok, bukan nak cerita pasal tawar harga tapi macamana aku tentukan harga produk aku (cewah... rasa macam ahli keparat pulak)



dan al-kesahnya

aku dapat le satu emai ni, tanya harga... lebih kurang gini soalannya

tulisan merah ada conversation kami

RM60 boleh dpt berapa bijik cupcake??'

dengan kadar lebih pantas dari kilat aku pun reply

plain, icing biasa (yakni buttercream) atau icing keras (yakni fondant)?
apa hiasan?

dan jawapannya ....lebih kurang gini

hmmm
panjang lak ceritanya
takpelah, beli dari secret recipe je


salah ke soalan aku tu?.. 
aku cuma nak pastikan aku menjawab soalan dengan betul supaya customer pun takkan rasa bengang kalau aku tidak mengikuti kehedak, bagi kek buttercream sedangkan dia expect kek fondant

kalau nak hiasan complicated harga adalah lain, kalau korang nak bentuk-bentuk 3D kat atas kek, harga pun of course la lain sebab aku kena menenyeh-nenyeh fondant dengan bersungguh-sungguh


di manakah salah aku?????
kenapa aku diperlakukan begitu?


eh ... apahal minachi ni pulak yang menjelma?
sabotaj la ni



haaaaa... ni la wajah aku yang menangis sedih

image : googled

 

jadi kepada baby-baby semua, bukan la aku sesuka je nak tanya korang yek. semua pun bersebab-musabab, bukan mengada-ngada


No comments:

Post a Comment