Monday 24 December 2012

Macamana kita uruskan?



Nak cakap pasal dapur
macamana kita uruskan dapur supaya nampak kemas dan bersih?
tengok betul-betul.... kemas yek, bukannya cantik
kang ada plak yang komen, dapur biasa2 je, macamana nak cantik?
tak semestinya cantik, yang penting kemas tu
bukannya serabot mata memandang


aku pun bukan kategori pembersih orangnya ... dapur pun tak de le hebat
tak caya?... saksikan dapur ku ni



tak de pun perhiasan indah, pingggan mangkuk pun jenis beli kat kedai biasa je
tak de le luminarc, arcopal bagai
jangan tak de, aku kekadang guna periuk vision
tu pun beli kat langkawi, dapat le rege murah
kalau takat nak beli kat sopping complek, sorry la... nan ado

tapi insya-allah aku akan pastikan dapur aku kemas
bila balik kerja tengok dapur macam ladang kuda, bole menyebabkan kepanasan hati tau


masalah dapar aku ni adalah tile dia
apa pesen punya tile entah la
tensi je aku, susah nak explain macamana cara dia nyakitkan hati aku
hanya aku dan sapa2 yang penah tengok je dapat merasai

ok,,, sebenarnya aku bukan nak cerita pasal dapur aku tapi pasal dapur yang pernah aku lawati baru-baru ni

tujuan kedatangan adalah untuk melawat tapi aku tolong la serba sikit proses menyiapkan makan tengahari atau mat salleh panggil lunch


bukan tujuan untuk mengaibkan tapi peringatan pada diri sendiri jugak
untuk merajinkan diri dengan aktiviti mengemas
bila aku bukak peti es, aku nampak banyak ulat
ulat beb ,,, bukan semut tau
kat celah mana plak ulat ni berhijrah?
oooo... datang dari sebungkus plastik yang aku tak pasti isi kandungannya

tiba-tiba aku rasa sedih
isi rumah yang lain tak perasan ke?
tak de ke rasa nak tolong kemaskan sebab tuan rumah pun bukan orang muda
tapi aku percaya, ahli keluarga yang lain pun bukannya muda
ramai lagi yang berstatus anak dara akka cucu dia


jadi .... apa lagiiiiiiiiiii
esok cuti kan?.. jom kita kemaskan rumah
kasi kilat, bio memanco-manco


No comments:

Post a Comment