Wednesday 9 January 2013

Kek Mentega Suji Marble



Hello baby ... dah selesai bab anak sekolah, kita cerita bab mengisikan perut 

Resepi pertama di tahun 2013. Bukannya resepi pertama di dapur aku tapi resepi pertama dalam blog. Kalau resepi pertama di dapur, mau kena sekeh dengan laki aku. 

ollllololol... walau pemalas macamana pun, masak tak boleh tinggal
suami dan anak-anak laki adalah hantu nasi, kena la masak nasi
wanita dan gadis tak kesah bab nasik ni
janji ada benda nak makan


kali ni aku try resepi dari cik mat gebu yang glemer giler tuh

tapi resepi suruh guna mentega bermutu tinggi, aku sebagai insan hina ni cuma guna mentega bermutu biasa, buttercup je aku tibai. dah itu je yang wujud dalam dapur aku

stok suji memang tak pernah putus .... sebab aku tak pernah guna pun sejak beli
:)
belinya selalu tapi gunanya sungguh la jarang

kiranya ni misi menghabiskan stok lama yang bermastautin dalam kabinet dapur kita



apa lagi ditunggu, jadik la seperti aku. korek peti ais dan gobok untuk upacara penghabisan stok sebelum stok tu pindah masuk tong sampah. tak suka tau bila masukkan makanan dalam tong sampah. masa buat housekeeping, aku dengan berat hatinya terpaksa buang almond hiris 1 kilo. tak perasan sungguh, tau-tau dah berabuk

tak suka tau




bahan-bahan

250 gram butter
170 gram tepung
1 camca teh baking powder
150 gram gula castor
100 gram tepung suji
1 camca teh esen vanilla
4 biji telur gred A
100ml susu segar
Sedikit chocolate emulco



cara-cara

ayak tepung dengan baking powder. campur tepung suji. panaskan oven 170 darjah

pukul sebati butter dan gula 

masukkan telur sebiji demi sebiji. pukul sebati lagi

masukkan tepung berselang-seli dengan susu segar. pukul lagi, maksud aku... pukul adunan tu, bukan pukul diri sendiri ataupun anak-anak yang mengacau korang

asingkan 6 sudu besar adunan untuk digaul dengan coklat emulco. aku tibai guna serbuk koko, kata nak habiskan barang-barang lama, kan?

lenser loyang dengan kertas minyak
masukkan adunan biasa sampai habis dan marblekan dengan adunan bercampur coklat tu. 

masak selama 50 minit atau sampai masak

jangan sebab aku kata 50 minit, korang pun follow 50 minit, tengok-tengok kek rasa tepung je 



bagi yang tatau macamana rupa tepung suji, tu haaaa. yang dalam pinggan tu, warna dia kekuningan dan rasa berbijik-bijik

suji ni ada jugak orang panggil semolina
guna la nama mana yang korang suka, janji happy




dah selamat mendiami perut aku dan anak-anak buah aku kat opis tu

rezeki diorang
sapa suruh ada boss macam aku,,, kan kena paksa makan masakan aku



No comments:

Post a Comment