Thursday 28 February 2013

Rib Eye Black Pepper Steak



Dalam usaha untuk kurangkan berat badan cekik tak berenti, aku cuba makan makanan yang kurang karbo dan lebihkan protein (kononnya). Antara menu pilihan adalah oat, salmon dan daging.

Jalan-jalan ke NSK untuk cari daging dan salmon
Huhuhuhu... jumpa rib eye dah siap berpotong. cantek dan molek la tu
ubat untuk penyakit malas aku
pandai NSK, memahami perasaan aku ni



malas nak bukak komputer untuk cari resepi yang hebat, buat la yang biasa-biasa
je, janji perut boleh menerima





Bahan perap
2 keping daging
1 sudu besar sos lea n perrins
1 sudu besar sos tiram
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
sedikit garam

Dah namanya bahan perap, jadi semua pun kita perap. lagi lama 
perap lagi la mantap rasanya nanti

Goreng la dengan menggunakan non-stick pan dan minyak zaitun


Sementara tu, aku rebus ubi kentang, bunga kobis dan capsicum
Lepas goreng daging, dengan menggunakan minyak yang sama aku goreng kejap sayur, masuka garam sikit

Kata malas, kan?... ni la cara untuk layan penyakit malas tu


Bahan sos
1 sudu besar tepung gandum
1 gelas stok ayam
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos lea & perrins
1 sudu teh lada hitam yang ditumbuk kasar
1/2 biji bawang besar - potong dadu
4 biji button mushroom - hiris nipis


Panaskan kuali, goreng tepung tanpa minyak sampai perang
Masukkan stok ayam, sos dan lada hitam
Bila dah beransur pekat, tambah bawang dan mushroom

Rasa dulu sos sebelum tambah garam, semua bahan pun berunsur masin kang juling pulak seisi rumah lepas makan. Mata aku sempat juling kejap, masin sikit
:)





Untuk memeriahkan keadaan, stok kentang tak de jadi aku goreng scallop chicken brand saudi, sedap gak. ... ada kelainan dengan nugget





baru la pinggan nampak penuh. ingat nak letak sawi yang aku dah goreng untuk makan tengahari tapi macam tak senonoh je....


No comments:

Post a Comment