Friday 12 July 2013

Berbuka Puasa - day 2



tak boleh jadi ni...

orang lain berpusu-pusu letak gambar berbuka puasa takkan aku nak duk diam sambil gigit kuku je. ingat orang lain je berbuka puasa???...berasap idong, marah betul la kononnya

korang masak yek?... aku pun masak
korang pergi pasar ramadhan yek?...hehe, aku belum pergi lagi

haaaa.... meh kita sama-sama nunjuk apa yang kita makan semalam. ni haaaa... ikan jenahak tumis rendang asam (eksklusip tak nama?..), sup sayur, rendang ayam semalam, sambal tempoyak cicah timun







pembuka mulut pulak aku sempat buat cucur udang. cucur udang tu satu pinggan besar tapi iwan dengan jayanya makan dekat 80%. well done bettei

kuih buah melaka dan karipap tu en. laki beli kat damansara heights. hamboi anda.. beli ondeh-ondeh sampai ke sana.

kat gerai yang sama orang tu ada jual seri muka. cuba teka berapa harga sepotong??? sengget doploh sen tau. fullamak.... boleh pergi australia seminggu tiga kali. well done jugak pada dia




nampak macam masak lemak biasa, kan?.. ia adalah tidak, ok. sedap je. meh kita nengok resepi yang aku kopipes secara siaran langsung dari blog kak ummi
  
  • 1 keping ikan merah/tenggiri (kali ni akak guna ikan jenahak)
  • 4 ulas bawang merah - dimayang kasar
  • 3 ulas bawang putih - dimayang kasar
  • 2 cm halia - dihiris halus
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 3/4 cawan santan pekat
  • *1 tangkai cili merah )
  • *1 tangkai cili hijau ) * dihiris menyerong
  • 1 sk gula
  • garam secukup rasa
  • beberapa tangkai daun ketumbar
  • sedikit serbuk kunyit
  • minyak untuk menggoreng ikan
Cara Memasak:-
  1. Ikan dibersihkan, digaul dengan garam dan kunyit. Goreng ikan hingga tiga suku masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan lebihkurang 4 sudu besar minyak dalam kuali yang sama dan tumiskan bahan mayang dan hiris hingga naik bau.
  3. Masukkan air asam jawa dan kacau biar mendidih sebentar.
  4. Masukkan ikan dan perlahankan api, reneh sekejap..
  5. Masukkan santan pekat, garam dan gula secukup rasa. Balikkan ikan dan masak hingga kuah mendidih dan sedikit pekat. Seimbangkan rasa masam dan lemak santan.
  6. Tutup api dan taburkan beberapa tangkai daun ketumbar. Sedia untuk dihidang dengan nasi putih

waktu sahur panaskan ikan, sup sayur, goreng pappadom


selamat sudah puasa di hari yang kedua


bukan main cuak aku nak nangkap gambar ni, sorok-sorok aku amik kamera, tutup flash dan snap. bukan hapa, kang dihena dek suami sendiri yang boleh menyebabkan aku sentap sampai tak makan nasi. laki ni bukan boleh kita buat benda yang kita suka, asik nak komen je
:)




No comments:

Post a Comment