Thursday 11 July 2013

Ramadhan yang Pertama




bangga rasa di hati, anak-anak berjaya menghabiskan puasa yang pertama tanpa merobekkan kesabaran aku. selalunya tengah aku masak diorang duk berkawad ke depan belakang. angah & iwan la tuuuuuu

pening kepala nak melayan, potong seketul bawang merah muka iwan datang, tanya bila nak berbuka. potong lagi sebijik angah pulak muncul, tanya berapa minit lagi. baru nak capai halia dua-dua pun datang secara berjemaah. hadoi la...menguji kesabaran dan kepintaran betul la. kena pintar untuk handle supaya aku tak melompat panjat tingkap tanda protes pada soklan-soklan begitu

mungkin sebab semalam orang astro datang pasang beyond kat rumah menyebabkan diorang lupa dengan perut yang lapar dan kewujudan aku kat dapur. maka masak la aku dengan hati yang berbunga



biasa memang 1st day puasa aku akan amik hald day leave, konon nak masak untuk family makanan kegemaran diorang. selalunya aku akan masak rendang ayam,,maka semalam sekor ayam terdampar dalam kuali

ayam memang favourite tiga beradik tuh. apak eh tak berapa suka tapi dia balun je aku tengok. mungkin dia keterpaksaan kerna tak de makanan lain. tapi aku kan isteri mithali, ada la makanan favourite dia yang aku buat. boleh panggil makanan ke kalau ia hanya ikan masin letak bawang besar dan cili potong serong?

apa aku masak semalam???
rendang ayam, sayur sawi bunga, ikan goreng, kuetiaw goreng, asam pedas ikan sembilang.

ok la tu...
menepati citarasa seisi keluarga walaupun makanan kegemaran aku tak de. aku pun sebenarnya tak tau apa yang aku suka sebab semua pun aku tibai. fair & square

segala ikan, paha ayam yang dah siap marinate, udang, daging cincang dah stand-by dalam freezer. pagi-pagi sebelum pergi kerja aku keluarkan bahan pilihan masuk dalam peti bahagian bawah. by the time aku balik kerja semua ais dah lesap dan senang le kerja memasak aku




No comments:

Post a Comment